LOADING

Type to search

Porady

Jak działają rozpylacze zapachu?

Share

Rozpylacze zapachów – samodzielne lub elektryczne 

Rozpylacze zapachów, zwane dyfuzorami, służą aromaterapii oraz marketingowi zapachowemu, czyli dziedzinie marketingu sensorycznego. Zapach jest bodźcem, który działa najsilniej na człowieka, bowiem uruchamia najstarszą ewolucyjnie część naszego mózgu zwaną węchomózgowiem. Ponadto zapach trafia wprost do naszej podświadomości i modeluje nasze oceniające widzenie świata, osób, sytuacji, a nawet reguluje naszą samoocenę. Twórcy marketingu sensorycznego oraz konstruktorzy rozpylaczy zapachów posiedli tę wiedzę neurobiologiczną i kulturową, używając jej obecnie w dziedzinie marketingu zapachowego.

Rozpylacze zapachów dzielimy na samodzielne i elektryczne. Samodzielne składają się po prostu ze szklanego naczynia i wymiennych wkładów służących nasączaniu ich esencją zapachową rozpuszczoną w roztworze wodnym. Dyfuzor samoistny uruchamiamy, napełniając szklane naczynie wodą i rozpuszczając w nim kilka kropel esencji aromatu. Zapach uwalnia się stopniowo. W przypadku rozpylaczy elektrycznych ogólna zasada ich działania jest analogiczna, jednak natężenie zapachu dzięki energii elektrycznej staje się intensywniejsze. W tym rozwiązaniu rozpylacz zaopatrzony jest po prostu w kabelek, który podłączamy do gniazdka elektrycznego. Zwolennicy rozpylaczy samoistnych akcentują ich naturalność i brak zewnętrznego zasilania jako gwarant powolnego uwalniania się esencji zapachowej, która uruchamiana jest naturalnymi ruchami powietrza w pomieszczeniu. Ci, którzy wybierają dyfuzory elektryczne, są jednak zdania, że poruszana energią elektryczną woda lepiej syntetyzuje cząsteczki esencji zapachowej, dzięki czemu jest ona ekonomiczniej uwalniana. Nic z danego zapachu nie zostanie utracone. Oba rozwiązania jednak łączy wykorzystanie naturalnej dyfuzji cieczy wodnej połączonej z esencją aromatyczną dzięki ruchom powietrza, samoistnym lub sterowanym energią elektryczną.

Marketing zapachowy – dyfuzor w biurze, sklepie i na lekcji jogi

Marketing zapachowy to celowe, świadome i planowe wykorzystanie zapachów eterycznych w naszych codziennych aktywnościach. Właściwy zapach towarzyszący zakupom wzmaga pozytywne decyzje klientów i prowadzi do ich lojalności, bo miło jest przecież wrócić tam, gdzie tak ładnie pachniało, kiedy kupowaliśmy koszulę lub komputer. Marketing zapachowy jest jednak z powodzeniem stosowany także w innych – niż sklepowe – przestrzeniach służących podejmowaniu decyzji, negocjacjom, czy wreszcie pracy. Sale negocjacyjne, biura i pomieszczenia do zajęć medytacyjno-relaksacyjnych wyposażane są w rozpylacze zapachów, dzięki czemu elementy aromaterapii stosuje się już niemalże rutynowo. Rozpylacze zapachów produkowane są obecnie z eleganckiego, ekologicznego szkła, a ich wkłady można wymieniać, podobnie zresztą jak same esencje zapachowe, dlatego inwestycje w rozpylacze szybko się zwracają, zastępując odchodzącą do już do przeszłości tradycję aromatyzacji pomieszczeń przy użyciu znacznie droższych w eksploatacji świec zapachowych. Dyfuzory są nie tylko znacznie bardziej ekonomiczne, ale przede wszystkim bezpieczne, gdyż nie stanowią zagrożenia pożarowego ani nie grożą rozlaniem wosku na podłogi lub wykładziny, jak to ma miejsce w przypadku świec.

Właściwie dobrany zapach pozostaje na długo w pamięci klientów, którzy doceniają coraz bardziej nie tylko jakość zakupionych towarów i usług, ale i styl, w jakim je sprzedano. Marketing zapachowy należy zatem do marketingu przyszłości, choć już dziś przynosi on pozytywne efekty handlowe.