LOADING

Type to search

Porady

Magazyny a prowadzenie sklepu

Share

Rozwój polskiego rynku magazynowego nie zwalnia tempa. Na koniec bieżącego roku całkowita powierzchnia magazynów szacowana była na ponad 15 mln m2, a III kwartał 2018 roku przyniósł prawie 700 tys. m2 nowej powierzchni, a jest jeszcze ogromny potencjał, ponieważ dopiero 1/3 dopuszczalnej powierzchni gruntów przeznaczonych pod magazyny została zabudowana. Coraz większy wpływ na rozwój tego rynku mają hurtownie i  dynamicznie rozwijająca się branża e-commerce. Wrastająca liczba zamówień realizowanych przez sklepy internetowe wymusza na ich właścicielach poszukiwanie rozwiązań pozwalających na ich obsłużenie. Początkowo często wystarcza nieco miejsca w mieszkaniu czy garażu, ale sytuacja potrafi bardzo szybko się zmienić.

Problemy małych sklepów

Niewielka ilość prywatnego miejsca ogranicza też w pewien sposób rozwój takiego sklepu i decyduje o asortymencie możliwym do sprzedawania (ciężko przecież zmieścić w mieszkaniu np. po kilka sztuk lodówek lub rowerów tak na dobry początek, nie wspominając już o dodatkowych akcesoriach). Poza tym większa liczba zamówień to również potrzeba zatrudnienia pracowników, którzy pomogą w ich obsłudze, w tym spakowaniu i wysyłce, nie wspominając już o tym, że magazyn, ludzie i większe zatowarowanie wymaga także większego nakładu pieniędzy. Czy zatem trzeba od samego początku inwestować w magazyn i cały zespół doświadczonych ludzi do jego prowadzenia i przeznaczać duże kwoty, by prowadzić sklep?

Z pomocą przychodzą hurtownie

Niektórzy przedsiębiorcy radzą sobie w ten sposób, że w swoim lokalu przechowują drobne przedmioty i takie, które szybciej się sprzedają, a większe i te kupowane od czasu do czasu zamawiają, gdy jest taka potrzeba. Ważne jest to, by wybrać hurtownie, które szybko realizują zamówienia, ponieważ klient nie ma ochoty czekać kilku dni na dostawę do sklepu i później kilku na otrzymanie przesyłki. Niektóre działają w ten sposób, że zamówienia złożone do południa dostarczane są w drugiej połowie dnia, a późniejsze do południa dnia kolejnego. Pozostaje wtedy już tylko przepakowanie we własne opakowania i nadanie przesyłki lub forma odbioru osobistego. W pewien sposób ułatwia to pracę, ale jedna osoba nie jest w stanie przepakować większych i cięższych przedmiotów oraz poradzić sobie przy dużej ilości zamówień.

Rozwiązaniem może być dropshipping

Hurtownie oferują wsparcie pozwalające od zera rozpocząć prowadzenie w pełni wyposażonego i funkcjonalnego sklepu z profesjonalnym zapleczem w postaci magazynu i zatrudnionych pracowników, którzy są należycie przeszkoleni i mają doświadczenie w obsłudze zamówień (o takich na rynku coraz trudniej). Dzięki możliwości integracji strony internetowej sklepu z systemem hurtowni możliwe jest umieszczenie w nim jej pełnej lub wyselekcjonowanej oferty. Stany magazynowe aktualizują się na bieżąco, a więc nawet jeśli hurtownia współpracuje z wieloma sklepami to klienci wiedzą, ile sztuk poszczególnych towarów jest dostępnych. Zamówienia wychodzą prosto z hurtowni do klienta końcowego w wybranej formie wysyłki, najczęściej jest to jednak przesyłka kurierska. Po stronie właściciela sklepu pozostaje zatem promowanie i pozycjonowanie sklepu oraz ewentualnie obsługa zamówień polegająca na przekazaniu ich do hurtowni (chociaż i to można częściowo zautomatyzować) i opłaceniu z pieniędzy wpłaconych przez zamawiającego, a także odpowiedzi na ewentualne pytania czy reklamacje klientów.

Jak widać, współpraca z hurtowniami może być ogromnym ułatwieniem dla prowadzących sklepy, a także ograniczeniem kosztów związanych z ich prowadzeniem i obsługą zamówień. Warto jednak pamiętać o kilku istotnych rzeczach. Przede wszystkim w formule dropshipping ani towaru ani paczki wychodzącej do klienta nie widzimy na oczy, więc trzeba wybierać do takiej współpracy zaufane hurtownie z dobrymi opiniami. Po drugie należy zwrócić uwagę na to, czy wysyłane przez nie paczki mają ich oznaczenia lub czy zawierają ich faktury. Klient przecież kupuje w sklepie, a nie w hurtowni. Na szczęście coraz więcej hurtowni w Polsce rozumie te zasady i nie ma z tym problemu. RODO z kolei reguluje kwestie przetwarzania danych, dzięki czemu już na początku można ustalić, że dane klientów sklepu wykorzystywane są jedynie do celów realizacji bieżących zamówień, a nie np. do proponowania im bezpośredniej współpracy z hurtownią.

Inspirowane: Maxx10group.pl – hurtownia internetowa

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *