LOADING

Type to search

Porady

Sprężarki w warsztatach lakierniczych – zastosowanie

Share

W procesie odpowiedniego przygotowania sprężonego powietrza ogromne znaczenie ma jego jakość, która jest kluczowa w uzyskaniu idealnej powłoki lakierniczej. Na rynku istnieje szereg niezawodnych urządzeń, które służą temu celowi. Wiele zależy także od samej konfiguracji układu wybranego przez nas sprzętu.  

Obecnie lakiernictwo powierzchniowe przeżywa swój wielki renesans. Powstało wiele rodzajów lakierów samochodowych, jak również pojawił się innowacyjny sprzęt do komponowania, aplikacji oraz ich osuszania. Niestety w dalszym ciągu zdarzają się uchybienia w perfekcyjnym wyglądzie powłoki lakierniczej. Rybie oczka, kratery czy nieregularne wtrącenia to częsty problem wielu lakierników. Nieestetyczność tego typu powłoki jest widoczna gołym okiem.

Przyczyną tego problemu jest zła jakość sprężonego powietrza. To ono jest winowajcą plam wodnych czy utraty przyczepności poszczególnych warstw lakieru. Wielu lakierników bagatelizuje ten problem i nie zwraca uwagi na jakość swojej sprężarki. Wybór nieodpowiedniego sprzętu kończy się słabym efektem pracy i niezadowoleniem klientów, którzy żądają reklamacji lub składają skargi na niedbałe i niefachowe wykonanie usługi.

Dobrej jakości sprężarka zapewnia idealną powłokę lakierniczą

Podczas lakierowania nie wystarczy tylko posiadać sprężarkę. Ważne jest samo powietrze, które powinno być wolne od zanieczyszczeń – wody, oleju czy stałych cząsteczek obecnych w instalacji pneumatycznej. Brak filtrów, słaba jakość sprężarki oraz zaniechanie kupna urządzeń osuszających daje marny efekt w postaci nieestetycznie położonego lakieru.

Warto podkreślić, że nie wystarczy tutaj zainstalowanie „odstojnika” i innych urządzeń. Nie pomogą one w 100% eliminacji cząsteczek stałych, wody czy oleju. Powietrze zasysane przez sprężarkę nie jest wolne od zanieczyszczeń. Problem ten pogłębiają trudne warunki atmosferyczne – np. duża wilgotność powietrza czy jego nadmierna suchość. Ponadto, do instalacji zawsze dostają się jakieś cząsteczki oleju. Rozwój pneumatyki pozwala na walkę z zanieczyszczeniami powietrza w sprężarkach.

Sprężarki tłokowe to już przeżytek

W lakiernictwie masowo używane są sprężarki tłokowe. Niestety ich niska cena idzie w parze z fatalną jakością. Wytwarzają one bardzo wysoką temperaturę sprężania oraz powodują dużą emisję oleju do instalacji, dlatego też odwodnienie i odolejanie tego typu zanieczyszczonego powietrza jest dość kosztowne i dużo trudniejsze, niż w przypadku sprężarek śrubowych. Warto w tym miejscu zadać sobie pytanie, czy zależy nam na atrakcyjnej cenie sprężarki czy też pragniemy posiadać trochę droższy sprzęt, który jednak generuje czyste powietrze.

Dodajmy, iż sprężarki tłokowe, mimo wielu pozytywnych rekomendacji, nie spełniają swojej funkcji w taki sposób, jakbyśmy tego oczekiwali szczególnie, jeśli zależy nam na idealnej jakości powietrza. Dobrej jakości sprzęt, dzięki obecności skonfigurowanego układu oraz odpowiednich filtrów, pozwala na usuwanie wody ze sprężonego powietrza, osuszanie go, jak również uzdatnianie sprężonego powietrza oraz jego filtrację z zanieczyszczeń olejowych i stałych. Pomaga to w uzyskaniu doskonałej i trwałej powłoki lakierniczej.

Sprężarki śrubowe – to jest to!

Sprężarki śrubowe naturalnie zastępują tłokowe. Wynika to z kilku podstawowych czynników, do których zaliczamy m.in.:

  • większą sprawność sprzętu,
  • niski poziom hałasu,
  • niższą temperaturę sprężonego powietrza,
  • niską emisję oleju do instalacji.

W wielu wypadkach tego typu sprzęt posiada także dodatkowo mikroprocesor, którego zadaniem jest sterowanie pracą urządzenia oraz ciągłe monitorowanie procesu sprężania. Kompresor tego typu jest zaprogramowany w taki sposób, aby na bieżąco informować  użytkownika o trybie pracy oraz zaistniałych awariach i usterkach. Komunikaty są podawane w wygodnej formie pisemnej na wyświetlaczach ciekłokrystalicznych.

Sprężarki tłokowe nie mogą pracować przez bardzo długi okres czasu, ponieważ sprzęt musi „odpocząć”. To utrudnia pracę lakiernika szczególnie, gdy zamówień jest wiele, a termin oddania pojazdu zbliża się nieubłaganie. Z pomocą przychodzi wówczas jedno rozwiązanie – sprężarki śrubowe. Na ich korzyść przemawia przystosowanie do trybu pracy ciągłej, która polega na 24 godzinnej możliwości użytkowania sprzętu, bez potrzeby jego wyłączania i robienia przerw w pracy. Dzięki temu, każdy lakiernik może pracować przez wiele godzin, bez ryzyka awarii czy uszkodzenia sprzętu.

W lakiernictwie samochodowym obecność dobrej jakości sprężarki gwarantuje doskonałą jakość wykonywanych usług. Warto zatem zainwestować w sprzęt, który spełni 100% naszych oczekiwań – będzie niezawodny, trwały oraz skuteczny w działaniu. Do tego typu urządzeń zaliczamy z pewnością sprężarki śrubowe.

Źródło: Almig – sprężarki powietrza