Dyrektywa SUP – co oznacza dla przedsiębiorców? Omówienie wprowadzonych zmian
Share
24 maja 2023 roku weszła w życie ustawa, która implementuje do polskiego porządku prawnego zapisy unijnej Dyrektywy SUP. Co to oznacza dla przedsiębiorców? Przedstawiamy najważniejsze zmiany.
Kogo dotyczy i co grozi za złamanie dyrektywy SUP?
Wyniki badań są alarmujące. Tworzywa sztuczne stanowią aż 80-85 proc. odpadów w morzach i oceanach, z czego połowa to wykonane z plastiku produkty jednorazowego użytku. Żeby zapobiec dalszej degradacji środowiska wodnego, Parlament Europejski i Rada UE opracowały Dyrektywę SUP (Single USE Plastic). Jej celem jest zmniejszenie ilości plastikowych wykorzystywanych w obrocie. Kogo dotyczą nowe przepisy, jakie produkty obejmują i co grozi za złamanie prawa?
Dyrektywa SUP – kogo dotyczy?
Dyrektywa SUP dotyczy tych przedsiębiorców, którzy wytwarzają, importują lub wewnątrzwspólnotowo nabywają określone produkty, a następnie wprowadzają je do obrotu (nawet jeśli ich produkcję zlecili innemu podmiotowi).
Jakie produkty obejmuje dyrektyw SUP
W świetle ustawy za produkt uznaje się:
- produkty jednorazowego użytku, które zostały wykonane z tworzyw sztucznych; wymienione w załącznikach nr 6-10 ustawy, takie jak słomki, sztućce, talerze, mieszadełka do napojów czy też pojemniki na żywność z polistyrenu ekspandowanego (EPS),
- odpady olejowe, smarowe i opony wymienione w załączniku 4a do ustawy, nawet jeśli stanowią wyłącznie część składową lub przynależność pojazdów, które są importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo,
- narzędzia połowowe, które zawierają tworzywa sztuczne.
Co grozi za złamanie przepisów dyrektywy SUP?
Na przedsiębiorcę, który wprowadza do obrotu produkty objęte zakazem, zostanie nałożona kara finansowa. W zależności od skali naruszenia może ona wynieść od 10 tys. zł do 500 tys. zł.
Dyrektywa SUP – najważniejsze zmiany
Dyrektywa SUP wprowadza nowe przepisy, których konsekwencje odczują zwłaszcza przedsiębiorcy działający w branży gastronomicznej i w przemyśle spożywczym. Co konkretnie się zmieni?
1. Zakaz wprowadzania do obrotu określonych produktów jednorazowego użytku, które zostały wykonane z tworzyw sztucznych. Obowiązuje od 24 maja 2023 r. i dotyczy takich produktów jak:
- sztućce,
- talerze,
- słomki,
- mieszadełka do napojów,
- pojemniki na żywność wykonane z EPS,
- pojemniki na napoje, w tym zakrętki i wieczka z EPS,
- kubki na napoje,
- wyroby wykonane z oksydegradowalnych tworzyw sztucznych.
Co ważne, wymienione produkty mogą być wydawane lub sprzedawane przez jednostki hurtowe, detaliczne i gastronomiczne do wyczerpania ich zapasów na rynku.
2. Nakaz pobierania opłat od użytkownika końcowego. Zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2024 r. Od tej pory jednostki gastronomiczne, vendingowe oraz handlu detalicznego i hurtowego będą zobowiązane do pobierania opłat od użytkowników nabywających plastikowe opakowania jednorazowego użytku.
3. Nakaz prowadzenia ewidencji i sprawozdawczości w zakresie jednorazowych produktów, które zostały wykonane z tworzyw sztucznych. Zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2024 r. Dotyczy jednostek pobierających opłatę od użytkownika końcowego. Muszą one ewidencjonować liczbę nabytych i wydanych (odpłatnie lub nie) produktów jednorazowego użytku wykonanych z tworzyw sztucznych i składać sprawozdania za każdy kwartał.
4. Obowiązek zapewnienia użytkownikowi końcowemu alternatywy wobec plastikowych produktów jednorazowego użytku. Zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2024 r. Ciąży na jednostkach gastronomicznych, vendingowych oraz handlu detalicznego i hurtowego. Podmioty będą zmuszone do zaproponowania użytkownikowi produktów wykonanych z materiałów biodegradowalnych, np. drewna, lub opakowań wielokrotnego użytku.
Dyrektywa SUP wprowadza wiele istotnych zmian, zwłaszcza jeśli chodzi o funkcjonowanie przedsiębiorstw z branży gastronomicznej i przemysłu spożywczego. Warto mieć ich świadomość, aby uniknąć dotkliwych kar. Jeżeli nie wiesz, czy nowe obowiązki dotyczą Twojej działalności, eksperci ds. ochrony środowiska odpowiedzą na wszelkie Twoje pytania.